NIEKTORÉ TYPY HLASU

Koloratúrny soprán: Ženský hlas, ktorý s ľahkosťou zvláda rýchlo sa striedajúce vysoké tóny. Speváčka často predstavuje temperamentnú a duchaplnú postavu.

Lyrický soprán: Sýtejší a plnší soprán. Speváčka spieva rolu sentimentálnej alebo romantickej postavy.

Dramatický soprán: Ešte hlbší ženský hlas. Speváčka zvyčajne dostáva rolu dramatickej postavy.

Mezzosoprán: Tmavšie zafarbený a hlbší ako dramatický soprán. Speváčka často hrá staršiu ženu alebo rivalku sopranistky.

Kontraalt: Vzácny ženský hlas. Speváčka hrá rovnaké charakterové role ako mezzosopranistka.

Tenor: Mužský hlas s podobnými vlastnosťami ako soprán — ľahký, lyrický, dramatický. Tenorista často hrá milovníka alebo hrdinu.

Barytón: Hlas medzi tenorom a basom. Spevák hrá postavu brata, otca alebo rivala.

Bas: Tento najhlbší mužský hlas sa delí na tri skupiny: buffocantante a profondo. Prvý je vhodný pre temperamentné, vtipné postavy; druhý pre sentimentálne role; tretí pre postavy s intenzívnymi pocitmi a prejavmi.

V histórii operného spevu sa objavili aj temné obdobia. Napríklad kastráti, ktorí viac ako sto rokov dominovali v talianskej opere. Chlapci boli kastrovaní pred pubertou, aby im zostal vysoký hlas s výnimočným rozsahom a silou. „Bola to cirkev,“ hovorí Guido Tartoni, „zakazujúca ženám... spievať v kaplnkách“, ktorá túto praktiku podporila.

 

Škály určitých typov ľudského hlasu
Rozsah sopránu vyznačené na keyboard.svg
Soprán
Rozsah hlasu alt vyznačené na keyboard.svg
Alt
Rozsah tenorom vyznačené na keyboard.svg
Tenor
Rozsah basom vyznačené na keyboard.svg
Bas

S vokálnou (spievanou) hudbou sa stretávame v skladbách:

  • sólových
  • komorných
  • zborových
  • vokálno-inštrumentálnych

 

  • Pieseň - je ľudová, umelá a zľudovená. Ľudová pieseň sa zachováva z pokolenia na pokolenie, autor je neznámy. Zľudovená pieseň má známeho autora, ale spieva sa medzi ľuďmi, ktorí si ju osvojili a považujú ju za ľudovú. Umelá pieseň sa líši tým, že jej autor je známy, teda vieme, kto ju skomponoval. Umelá pieseň sa v historickom vývoji označovala rôzne (trubadúrska pieseň, francúzsky chansón, baroková air a podobne.).Najväčší jej rozkvet je v romantizme v 19. storočí. Piesne sa vyskytujú samostatne, v radoch a v cykloch. (F.Schubert - Krásna mlynárka, B.Smetana - Večerné písně a mnohé iné).

Vokálna hudba v období renesancie:

  • Moteto - je to viac dielna forma závislá na texte. Melódia musí prejsť postupne vo všetkých hlasoch
  • Madrigál - je viac hlasá hudba prevažne s ľúbostným obsahom. Pestovala ho vyššia spoločnosť .
  • Chorál - je jednohlasný zborový spev v latinskom jazyku (gregoriánsky chorál) alebo v národnom jazyku s náboženským obsahom (od 16. storočia), najmä protestanský chorál v Nemecku.

V období baroka vznikajú tieto vokálno-inštrumentálne druhy:

  • Oratórium je cyklická skladba na biblický text, duchovná opera (J.S.Bach - Vianočné oratórium, G.F.Händel - Mesiáš,Izrael v Egypte, J.Haydn - Stvorenie, A. Dvořák - Sv. Ľudmila)
  • Kantáta - je skladba pre 1 - 2 hlasy. Obsah má lyrický, oslavný. Dnes sú to kratšie skladby oslavujúce historické osobnost, udalosti. (E. Suchoň - Žalm zeme Podkarpatskej, J.L. Bella - Svadba Jánošikova, J. Haydn - Sedem slov Spasiteľových na kríži) Postupne sa potom rozdiel medzi kantátou a oratóriom stieral.
  • Pašie - druh oratória. Ide o dramatické zhudobnenie biblického textu. (J.S. Bach - Matúšové a Jánové pašie)
  • Omša - je zhudobnený latinský text. Názov má vždy podľa prvých slov textu. (napr.: Gloria, Credo, Agnus dei...).
  • Opera - vokálna (spievaná) a dramatická (ako divadelná hra) forma. Je to hudobná skladba komponovaná na textovú predlohu, LIBRETO pre spevákov, zbor a orchester. Opera sa člení na dejstvá a výstupy (obrazy). Otvára ju väčšinou predohraOUVENTÚRA (v starých talianských operách SINFONIA). Úlohou tejto predohry je pripraviť náladovo poslucháča na dej opery, najmä na prvé dejstvo, OBRAZ. Orchester ju hrá pri zatvorenej opone.

    Ďalším prvkom opery je ÁRIA. Je to dlhší úsek v opere, spievaný sólistom so sprievodom nástroja, prípadne orchestra. V moderných operách sa vyskytuje čoraz menej árií, nahrádzajú sa tzv. malými áriami doplnenými recitatívom. RECITATÍV je druh hovorového spevu. Predvádza sa buď na jednom tóne, alebo v malom tónovom rozsahu. V operách sa môžu vyskytúť aj medzihry - INTERMEZZO. Operu zakončuje FINÁLE - záverečné číslo jednotlivých operných obrazov, ktoré tvorí vyvrcholenie deja.
    Prvkami opery sú: árie, recitatív, zbory a balet.

    Podľa námetu rozoznávame taliansku operu vážnu (opera seria), operu komickú (opera buffa) a francúzsku veľkú operu (Grand opera), operu komickú (opera comique), o jej rozvoj mal najväčšiu zásluhu G. Rossini, francúzsku lyrickú ako opak veľkej opery, anglickú ľudovú operu (ballad opera) - napr. Žobrácka opera, nemecký singspiel (J. Haydn, W.A.Mozart).

sk.wikipedia.org/wiki/Zoznam_opier
    

Talianská opera

Prvá opera sa zrodila v 16. storočí práve v Taliansku - vo Florencií (Florentská camerata).Prvé opery ktoré zhudobňovali antické tragédie, kládli dôraz na dej, slovo bolo nahradené melódiou. Reformy v opere urobil až taliansky skladateľ CLAUDIO MONTEVERDI (barok), keď skomponoval operu, v ktorej bola hudba i dráma rovnocenné. Prvá verejná budova opery bola postavená v Benátkach. Dovtedy sa operné predstavenia konali v salónoch pre šľachticov.

Slávni skladatelia opier - Taliansko

  • Claudio Monteverdi - (Orfeus, Euridika,Ariadna,...)
  • Antonio Vivaldi - napísal kolo 50 opier
  • Gioacchino Rossini (Tancred, Barbier zo Sevilly, Popoluška, Othello, Straka zlodejka,Viliam Tell,...)
  • Vincenzo Bellini - najviac sa priblížil ku kráľovi opier, Verdimu, využíva ľudovú hudbu (opery Norma, Námesačná).
  • Gaetano Donizetti -z veľkého počtu opier sa udržalo len niekoľko (Nápoj lásky).
  • Giuseppe Verdi -(Nabucco, MacBeth, Rigoletto, Traviatta, Trubadúr,Maškarný bál, Don Carlos, Aida, Othello,...)
  • Giacomo Puccini - (Bohéma, Tosca, Madam Butterfly, Manon Lescaut,... operu Turandot dokončil až jeho žiak)

 

Francúzska opera

Naozajstný operný štýl vytvoril vo Francúzsku až Jean Baptiste Lully a neskôr Jean Baptiste Rameau (barok) .Spájajú operu s baletom s dôrazom na melodiku, harmóniu.Ich diela majú mytologický námet a zobrazujú hrdinské činy. 

Slávni skladatelia opier - Francúzsko

  • Charles Gounod - Faust a Margaréta, Romeo  a Julia  
  • George Bizet - Carmen, Džamilé

 

Anglická opera

Na vzniku anglickej opery ballad (ľudovej opery) sa podielalo parodovanie opery seria a kritika spoločensko-politických pomerov.
Najznámejším dielom opery ballad je Žobrácka svadba, The biggar´s opera od Johna Christophera Pepuscha a Johna Gaya. Volala sa žobrácka preto, že prológ rozpráva žobrák. V tomto diele je ostro parodovaná talianska opera a sociálne pomery súčasnosti.

Skladatelia

  • Henry Purcell - Kráľ Srtur, Dido a Aeneas
  • George Friedrich Händel -Xerxes, Rinaldo, Július Cézar

 

 

 

 a capella - bez inštrumentálneho doprovodu