Učebné osnovy
1.ROČNÍK
Interpretačné činnosti
Spevácke a intonačné:
Rozvíjať návyky správnej intonácie jednohlasných piesní, čo predpokladá osvojenie si správneho dýchania, výslovnosti a nenásilného tvorenia tónu. Intonácia durových a molových melódií a piesní bez náročných intervalových skokov, s návratom k základnému tónu, s možnosťou uplatnenia solmizačnej metódy. Intonácia durového a molového kvintakordu. Základy pre intonáciu celého tónu a poltónu ako príprava na uvedomenú intonáciu modálnych melódií.
Rytmicko –pohybové:
Rozvíjať rytmické cítenie a rytmické zručnosti v piesňach a rytmických cvičeniach. Schopnosť interpretovať základné metrické hodnoty dvojdobové a trojdobové s rozlišovaním prízvučnej a neprízvučnej doby, ich kombinácie a spájanie s pohybom (napr. pochod, valčík). S udávaním základného metra vedieť interpretovať rytmické útvary s použitím páru šestnástinových osminových nôt, štvrťovej, štvrťovej s bodkou, polovej, polovej s bodkou, celej noty a pomlčky v štvorštvrťových a osminových taktoch. Taktovať dvojdobý a trojdobý takt.
Improvizačné a inštrumentálne:
Pokračovať v prejavoch elementárnej hudobnej tvorivosti z PHV: rytmické ozveny, rytmicko-melodické dialógy, rytmizácia a melodizácia riekaniek, detských alebo vlastných textov. Schopnosť zahrať na melodicko-rytmických nástrojoch jednoduché piesne alebo vytvárať k nim sprievod.
Percepčné činnosti
Počúvanie hudby:
Rozvíjať schopnosť sústredeného počúvania krátkych skladbičiek rôzneho charakteru. Vybrané skladby sledovať v notovom zápise. Na základe ich počúvania oboznamovať sa s náladou skladby, pohybom melódie, dynamikou, tempom, dvojdobým a trojdobým metrom, durovým a molovým charakterom skladby. Podobne sa oboznamovať so zvukovou charakteristikou (farbou) niektorých hudobných nástrojov a ľudských hlasov.
Sluchová analýza:
Rozlišovať durový a molový charakter skladby, piesne alebo úryvku. Upevňovať tonálne cítenie uvedomením si základného tónu. Rozpoznať durový a molový kvintakord, celý tón a poltón.
Hudobno-náukové pojmy:
si osvojovať prostredníctvom interpretačných a percepčných činností: noty v husľovom kľúči g – c3, noty v basovom kľúči c – e1, stupnice durové a molové do 2 # 2bé, predznamenanie, trojzvuky (len prebraných stupníc), 2/4, 3/4, 4/4, 3/8, 4/8 takt, posuvky #, bé, odrážka, tónina, fermata, legato, staccato, ligatúra, opakovacie znamienko, p, mf, f, crescendo, decrescendo, moderato, adagio, allegro, rittardando, accelerando, prima volta, seconda volta.
2.ROČNÍK
Interpretačné činnosti
Spevácke a intonačné:
Zdokonaľovať základné spevácke návyky – správne dýchanie, výslovnosť a nenásilné tvorenie tónu. Rozširovať hlasový rozsah žiakov (d – d2) formou hlasových rozcvičiek a správne volených piesní a intonačných cvičení. Uvedomenú intonáciu piesní a cvičení dosahovať uplatnením rôznych intonačných metód, ako napríklad: solmizáciou, nápevkovou metódou, prípadne ich kombináciou. Pri výbere ľudových piesní voliť repertoár z východného, stredného a západného Slovenska. Naučiť žiakov reagovať na učiteľovo gesto (taktovanie, agogické, dynamické a tempové zmeny). Zaradiť aj kánonické spievanie, resp. jednoduchý ľudový dvojhlas. Uvedomená intonácia durových a molových melódií v sekundových postupoch, durového a molového kvintakordu aj rozšíreného, resp. so spodnou kvintou. Intonácia základného tónu kvintakordu, sextakordu a kvartsextakordu. Schopnosť žiakov preniesť melodické úryvky z vyšších a nižších oktáv do svojej hlasovej polohy.
Rytmicko – pohybové:
Upevňovať metrické cítenie a schopnosť rytmizovať 2/4, 3/4, 4/4, 3/8, 4/8, 6/8 takt. Pohybom reagovať na prízvučné doby. Taktovať štvordobý takt. Schopnosť rytmizovať triolový, synkopický a bodkovaný rytmus. Tiež rytmické útvary začínajú pomlčkou a cvičenia a s predtaktím.
Improvizačné a inštrumentálne:
Rytmizácia a melodizácia riekaniek a schopnosť sprevádzať ich ostinátnym rytmickým alebo melodickým sprievodom. Používať ako formy sprievodu základné tóny toniky, dominanty a subdominanty (T D S). K podporeniu harmonického cítenia viesť žiakov k vyhľadávaniu správneho jednoduchého harmonického sprievodu, napríklad v C dur: T (c - g). D (h – g),
S (c – a)
Percepčné činnosti
Počúvanie hudby:
Poznávať hudobné nástroje podľa možnosti so živými ukážkami. Naučiť žiakov rozoznávať zvukovo – kontrastné nástroje (napr. husle – kontrabas, flauta – fagot, trúbka – pozauna, triangel – bubon). Rozlišovať vokálne a inštrumentálne sólo, duo, trio, ďalej zbory mužský, ženský, miešaný a detský.
Sluchová analýza:
Rozlišovať durový a molový charakter tóniny, durové a molové kvintakordy, sextakordy a kvartsextakordy. Rozlišovať ľudské hlasy a zvukový charakter hudobných nástrojov. Vedieť určiť metrum skladby, príp. jej rytmické zvláštnosti.
Hudobno – náukové pojmy
- vyvodzovať z interpretačných a percepčných činností: orientácia v durových a molových stupniciach do 3 # a 3bé; dynamické označenia pp, ff, tempové označenia allegretto, adagio; pomenovanie stupňov v stupnici: prima – oktáva, kvintakord, sextakord, kvartsextakord; paralelné (rovnobežné) stupnice, predtaktie, synkopa, triola, bodkovaný rytmus.
3.ROČNÍK
Interpretačné činnosti
Spevácke a intonačné:
Kultivovať spevácky prejav, schopnosť vyspievať dlhšie frázy. Oboznamovať žiakov s ľudovou piesňou, ktorá sa delí podľa obsahu (svadobné, žatevné, uspávanky, vojenské atď.) a podľa regiónu. Spievať detské umelé piesne aj s klavírnym sprievodom. Intonácia intervalov: veľká a malá tercia, čistá kvinta a kvarta, veľká a malá sekunda ako paralela celého tónu a poltónu. Intonácia jednoduchých piesní a melódií s charakterom lýdickej tóniny. Schopnosť preniesť tóny a úryvky melódií zo vzdialenejších oktáv do svojej hlasovej polohy.
Rytmicko-pohybové:
Rytmizovať príklady s predlaktím. Zvýraznením prízvučnej doby vedieť rytmizovať striedavé takty v piesňach i cvičeniach. Verbunkový rytmus pár osminová s bodkou a šestnástinová, pár šestnástinová a osminová s bodkou, triola, synkopa, rubatový spev.
Improvizačné a inštrumentálne:
Na podporu harmonického cítenia viesť žiakov k vyhľadávaniu jednoduchého harmonického sprievodu s použitím základných funkcií, napríklad: C dur – T (c-g), D (h-g), S (c-a). Na melodicko-rytmických nástrojoch kákonicky sa zapojiť do jednoduchej piesne. Dopĺňať predvetie závetím a vytvárať melodické a rytmické vety.
Percepčné činnosti
Počúvanie hudby:
Prostredníctvom skladieb rozšíriť poznávanie hudobných nástrojov. Viesť žiakov k sledovaniu súčasne znejúcich dvoch alebo troch melodických pásiem, resp. dvoch pásiem so sprievodom. Z predhrávaných alebo interpretovaných skladieb či piesní vedieť určovať jednodielnu, dvojdielnu či trojdielnu formu.
Sluchová analýza:
Rozlišovať durový a molový charakter piesní a skladieb, rozšírené o lýdickú tóninu. Na základe vnútornej predstavy kvintakordov a ich obratov vedieť rozlišovať veľkú a malú terciu, čistú kvintu a kvartu a veľkú a malú sextu. Precvičovať veľkú a malú sekundu ako celý tón a poltón.
Počúvanie hudby:
Prostredníctvom skladieb rozšíriť poznávanie hudobných nástrojov. Viesť žiakov k sledovaniu súčasne znejúcich dvoch alebo troch melodických pásiem, resp. dvoch pásiem so sprievodom. Z predhrávaných alebo interpretovaných skladieb či piesní vedieť určovať jednodielnu, dvojdielnu či trojdielnu formu.
Sluchová analýza:
Rozlišovať durový a molový charakter piesní a skladieb, rozšírené o lýdickú tóninu. Na základe vnútornej predstavy kvintakordov a ich obratov vedieť rozlišovať veľkú a malú terciu, čistú kvintu a kvartu a veľkú a malú sextu. Precvičovať veľkú a malú sekundu ako celý tón a poltón.
Hudobno-náukové pojmy
-vyvodzovať z počúvanej a interpretovanej hudby: intervaly prima – oktáva a ich kvalita, predtaktie, kánon, dvojdielna a trojdielna forma, lýdická stupnica (informatívne), durové a molové stupnice do 5# a 5bé, rovnomerné stupnice, nástrojové skupiny v symfonickom orchestri, komorný orchester, komorné telesá.
4.ROČNÍK
Interpretačné činnosti
Spevácke a intonačné:
Kultivovať vokálny prejav a zdokonaľovať dvojhlas. Schopnosť intonovať durové a molové melódie, základné intervaly, durové a molové kvintakordy a ich obraty. Uvedomená intonácia hlavných harmonických funkcií formou harmonickej kadencie. Pomocou ľudových piesní intonovať dórske melódie s uvedomením si ich charakteru a špecifických tónov.
Rytmicko-pohybové:
Prakticky zvládnuť striedanie dvojdobového a trojdobového taktu. Podobne vedieť striedať pravidelné delenie nôt s nepravidelným delením. Pohybom alebo melodicko-rytmickými nástrojmi zvládnuť rytmický dvojhlas alebo trojhlas (v skupinách).
Improvizačné a inštrumentálne:
Viesť žiakov k citlivému používaniu hlavných harmonických funkcií v sprievode k jednoduchým diatonickým melódiám, ktoré si žiaci môžu vytvárať aj sami.
Percepčné činnosti
Počúvanie hudby:
Tematický okruh Piesne a tanec ako základné zdroje hudobného prejavu. Poukázať na ľudovú pieseň a tanec ako inšpiračný zdroj v tvorbe skladateľov. Na základe ukážok rôznych štýlových období viesť žiakov k pochopeniu malých foriem.
Sluchová výchova:
Aplikovať intonačné a rytmické postupy v sluchovej analýze: rozlišovať durový alebo molový charakter piesní a skladieb, rozšírené o dórsku tóninu, základné intervaly, durové a molové kvintakordy a ich obraty. Sluchovo rozlišovať hlavné harmonické funkcie ako určité napätie a ukľudnenie v hudbe. Analyzovať zväčšenú kvartu, resp. zmenšenú kvintu, zväčšený a zmenšený kvintakord.
Hudobno-náukové pojmy
-poznávať z interpretačných a percepčných činností: princíp zväčšeného a zmenšeného intervalu; zväčšený a zmenšený kvintakord; hlavné harmonické funkcie; ľudová a umelá pieseň, ľudový a spoločenský tanec; dórska stupnica (informatívne), melodické ozdoby – trilok, nátril, náraz, príkaz, obal, skupinka; durové a molové stupnice do 7# a 7bé.
Počúvanie hudby:
Tematický okruh Piesne a tanec ako základné zdroje hudobného prejavu. Poukázať na ľudovú pieseň a tanec ako inšpiračný zdroj v tvorbe skladateľov. Na základe ukážok rôznych štýlových období viesť žiakov k pochopeniu malých foriem.
Sluchová výchova:
Aplikovať intonačné a rytmické postupy v sluchovej analýze: rozlišovať durový alebo molový charakter piesní a skladieb, rozšírené o dórsku tóninu, základné intervaly, durové a molové kvintakordy a ich obraty. Sluchovo rozlišovať hlavné harmonické funkcie ako určité napätie a ukľudnenie v hudbe. Analyzovať zväčšenú kvartu, resp. zmenšenú kvintu, zväčšený a zmenšený kvintakord.
5.ROČNÍK
Percepčné činnosti
Počúvanie hudby:
V tematickom okruhu Ľudský hlas a jeho uplatnenie v tvorbe skladateľov poukázať na rôzne druhy skladieb, v ktorých sa uplatňuje ľudský hlas: od najjednoduchšej piesne až po veľké vokálno-inštrumentálne skladby. Priebežne oboznamovať s piesňou a zborovou tvorbou, operou, operetou, muzikálom, kantátou, oratóriom, melodrámou.
Sluchová analýza:
Precvičovať veľkú a malú septimu, zväčšený a zmenšený kvintakord a dominantný septakord, modálne melódie (lýdickú, dórsku) obohatiť o mixolýdickú tóninu. Rozvíjať harmonické cítenie žiakov sledovaním melodickej zmeny jedného alebo dvoch tónov trojzvuku. Tým docieliť uvedomenie si zväčšovania alebo zmenšovania harmonického napätia medzi dvoma až tromi nasledujúcimi akordami. Rozvíjať hudobnú pamäť na jednoduchých dvojtaktových až štvortaktových melódiách v durovej a molovej tónine, v dvojdobých, trojdobých a štvordobých taktoch s použitím najčastejšie sa vyskytujúcich rytmov.
Interpretačné činnosti
Spevácke a intonačné:
Kultivovaný prednes aj dvojhlasných, resp. trojhlasných ľudových a umelých piesní. Viesť k spievaniu jednoduchých melódií v prebraných tóninách (durových, molových prirodzených, harmonických a melodických, lýdických a dórskych) z listu. Na základe ľudovej piesne intonovať melódie v mixolýdickej tónine. Schopnosť zaspievať jednotlivé tóny trojzvuku. Intonovať dominantný septakord. Intonovať intervaly s použitím rôznych intonačných metód. Diatonické melódie obohatiť o chromatické striedavé citlivé tóny.
Rytmické a improvizačné:
Na vhodnom hudobnom materiály z inštrumentálnej výučby a z ukážok predhrávaných skladieb interpretovať rytmické útvary, napríklad synkopy, trioly a pod. Precvičovať striedavé takty, zriedkavé druhy taktov (napr. päťdobý, sedemdobý takt). Schopnosť interpretovať aj pomocou melodicko-rytmických nástrojov dvojhlas v skupinách a individuálne.
Hudobno-náukové pojmy
-poznávať z percepčných a interpretačných činností: gregoriánsky chorál, homofónia, polyfónia, šansón, kantáta, chorál, scénická kantáta, oratórium, omša, opera, opereta, ária, recitatív, muzikál, monodráma, melodráma, renesancia, baroko, a capella, modulácia, dominantný septakord, modulácia.
6.ROČNÍK
Percepčné činnosti
Počúvanie hudby:
Tematickým okruhom v 6. ročníku sú Cyklické skladby. V ňom sú zahrnuté viacčasťové skladby sonátového a suitového cyklu. Žiaci majú možnosť spoznávať cyklické skladby od sólového predvedenia cez rôzne komorné obsadenia až po orchestrálne a symfonické diela.
Sluchová analýza:
V znejúcom zvuku rozlíšiť znenie troch alebo štyroch tónov. Rozvíjať harmonické cítenie žiakov, sledovať melodickú zmenu jedného až dvoch tónov v trojzvuku a štvorzvuku (septakorde). Uvedomovať si zväčšovanie alebo zmenšovanie harmonického napätia medzi dvoma, prípadne tromi po sebe nasledujúcimi akordami. Cvičiť hudobnú pamäť na jednoduchých jednotaktových a dvojtaktových melódiách v durových, molových a modálnych tóninách v dvojdobých, trojdobých a štvordobých taktoch s použitím triol, bodkovaného a synkopického rytmu. Sluchovo rozlišovať intervaly, kvintakordy, septakordy (dominantný a zmenšený). Podľa notovej predlohy poznať predhrávanú ukážku.
Interpretačné činnosti
Spevácke a intonačné:
Zdokonaľovať v piesňach spevácky prejav. Schopnosť intonovať melódie v prebraných tóninách. Intonácia základných intervalov, kvintakordov a ich obratov, dominantného a zmenšeného septakordu. Z počutého trojzvuku zaspievať ktorýkoľvek tón.
Rytmické a improvizačné:
Pohybom určiť prízvuky v pravidelne i nepravidelne členených taktoch a v striedaných taktoch. Vytvárať rytmické a melodické sprievody k danej melódii.
Hudobno-náukové pojmy
-vyvodzovať z percepčných a interpretačných činností: cyklická skladba, interpretácia, opus, sonáta, sonatína, suita, concerto grosso, symfónia (sinfonia), divertimento, predohra, tónorod, baroko, klasicizmus, neoklasicizmus; formové členenie: piesňová forma, rondo, variácie, sonátová forma.
7.ROČNÍK
Percepčné činnosti
Počúvanie hudby:
V počúvaných skladbách porovnávať typické znaky jednotlivých období. Poukázať na štýlovú rôznorodosť hudby 2O.storočia. Ukážky voliť tak, aby sa na nich mohlo dokumentovať interpretačné umenie našich a svetových umelcov.
Sluchová analýza:
Rozvíjať harmonické cítenie žiakov sledovaním melodickej zmeny jedného-dvoch tónov trojzvuku a štvorzvuku. Uvedomiť si zväčšovanie alebo zmenšovanie harmonického napätia medzi dvoma až tromi po sebe znejúcimi akordmi. Rozvíjať hudobnú predstavivosť a pamäť na jednoduchých melódiách v durovej a molovej tónine v rozsahu vety. Sluchovou analýzou opakovať a upevňovať intervaly a akordy. Podľa počutia vedieť zachytiť jednoduché melodicko-rytmické štvortaktia. Sluchovo rozlíšiť stupnicu celotónovú, chromatickú a pentatonickú.
Interpretačné činnosti
Spevácke a intonačné:
Intonovať melódie v prebraných tóninách (durové, molové, lýdické, mixolýdické, dórske a podhalanské). Kultivovaný prednes piesní v týchto tóninách s uvedomením si ich špecifických znakov. Na základe skúseností z počúvania skladieb 2O. storočia pokúsiť sa o intonáciu výrazových úryvkov modálnych, celotónových a pentatonických melódií. Z daného štvorzvuku vedieť spievať jednotlivé tóny.
Rytmické a improvizačné:
Rozvíjať rytmickú predstavivosť na základe notovej predlohy a analyzovať rytmus v počúvanej skladbe. Upevňovať rytmickú pamäť aj formou zápisu z počúvanej skladby. Vedieť dokončiť rytmicky a melodicky predvetie závetím a vytvárať samostatné rytmicko-melodické vety.
Hudobno-náukové pojmy
-vyvodzovať z percepčných a interpretačných činností: motív, téma, hudobné predvetie a závetie, hudobná veta, stupnica celotónová, chromatická a pentatonická. Modálna hudba, tonálna hudba, atonálna hudba. Dominantný septakord a jeho obraty. Význam akordických značiek. Basso continuo, fúga, symfonická báseň. Časové zadelenie štýlových období: renesancia, baroko, rokoko, klasicizmus, romantizmus, impresionizmus a smery hudby 2O. storočia (expresionizmus, neoklasicizmus, neofolklorizmus).